a mobilozás Netflixe?

A címben feltett kérdésre nagyon könnyen lehet igenlő választ adni. Legalábbis ha valaki komolyan veszi a Kanadai Média Alap (FMC) internetes felületén Francis Gosselin médiagazdasági szakértő elemzését, vagy az amerikai Variety csúcsinterjúját a New TV projekt megálmodójával, Jeffrey Katzenberg ikonikus filmproducerrel, a DreamWorks rajzfilmstúdió alapítójával, és 400 elkészített film között a Shrek című rajzfilmsorozat létrehozójával.

A New TV egy folyamatosan filmeket és szórakoztató műsorokat kifejezetten mobilokon és táblagépeken sugárzó platform, amelynek felületén a legváltozatosabb műfajokat szeretnék 10 perces vagy annál rövidebb időtartamban megjeleníteni. A projektet a közelmúltban mutatta be Jeffrey Katzenberg, aki a New TV igazgatói székébe ültette Meg Whitmant, az eBay és a Hewlet Packard vállalatok egykori vezetőjét. Az érdekes újmédiás kezdeményezés jószerivel az egész hollywoodi filmipar eszmei és anyagi támogatását élvezi, melynek révén Katzenberg már 1 milliárd dolláros alapot gyűjtött a műsorsugárzást jövőre megkezdő New TV számára.

Meg Whitman a CNBC-nek adott interjújában kifejtette, hogy a New TV-t támogató filmstúdiók szeretnék kifejezetten mintegy 4-6,5 hüvelykes képernyőre gyártott tartalmakkal ellátni a platformot. Whitman óriásinak minősítette a mobil tartalmak piacát, főleg ha figyelembe vesszük, hogy világszerte naponta 2 milliárd személy tölt el általában egy órát videók nézésével az okostelefonján. Mindezt tudja a kínai e-kereskedelem óriásának számító Alibaba is, amely támogatja a New TV-t a filmek és más tartalmak kifejezetten mobil felületre történő optimalizálásában.

Katzenberg és Whitman legújabb bejelentései arra engednek következtetni, hogy a hollywoodban székelő New Tv – melynek Whitman szerint 200-300 alkalmazottja lesz – az előfizetéses és a reklámok fejében való műsornézési modelleket fogja elegyíteni. Francis Gosselin felteszi elemzésében a kérdést, vajon hajlandók lesznek-e az amerikai fogyasztók erre az új szolgáltatásra is előreláthatólag minimálisan legalább 5 és 12 dollár közötti havidíjat kifizetni, mikor már SVOD, illetve filmes szolgáltatások rengetege áll a rendezésükre 15 és 80 dollár közötti összegért. Az FMC szakírójának a következtetése szerint valószínűleg igen, főleg ha a New TV beváltja ígéreteit, és tartalmában, illetve formájában is az okostelefon-felhasználókra méretezett tartalmakat sugároz majd.

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2018. decemberi számában olvasható.)