A Netflix által elindított videó-streaming szolgáltatás mára egyre jobban meghódította a piacot az Egyesült Államokban, de hasonló trend tapasztalható – jóval lassabban – Nyugat-Európában is. Az USA-ban a kábelvágás, angolul cord-cutting jelenség rohamosan terjed, és mára már a nagy kábelszolgáltató óriások is igyekeznek elindítani valamilyen SVOD szolgáltatást.

Amerikában azonban sokan úgy vélik, hogy a Netflixhez és a Huluhoz, vagy az Amazon Prime Videohoz hasonló szolgáltatások akkor is csak növelik a költségeket, ha valamilyen kábelcsomag mellett fizetnek elő rájuk, illetve akkor is többletköltséget jelentenek, ha a kábeltévé helyett több SVOD szolgáltatásra fizetnek elő. A Fast Company és más amerikai lapok elemzői szerint az említett alaphelyzetből született egy új trend, amely már hónapok óta rendületlenül terjed az USA-ban. Ez az ingyenes videó streaming szolgáltatásokban ölt testet, amelyeknek a működtetői célzott reklámokból tartják fent magukat. Az új jelenséget egyelőre az ipar figyelemmel követi, de az már biztos: az ingyenes streaming szolgáltatások mellett egy kisebb kábeltévés műsorcsomag is elfér, sőt akár egy SVOD előfizetés is, mivel a kőkemény 100 dolláros amerikai kábeltévés előfizetésnek így is csak a felét, vagy annál kevesebbet kell elkölteniük a fogyasztóknak.

A Fast Company című lap megjegyzi, hogy az elmúlt hónapokban egyre-másra születtek az ingyenes streaming platformok. Az audiovizuális piac telítődése miatti szkeptikusok nem veszik számításba, hogy az olyan ingyenes streaming platformok, mint például a népszerű – ötéves múltjával veteránnak számító – Tubi és legalább két tucat életképes társa, több ezer filmmel és műsorral látják el a nézőket előfizetés nélkül.

De kik indítanak el ingyenes streaming szolgáltatásokat Amerikában? Szinte minden jelentős, vagy kevésbé jelentős szereplő. Azt ugyanis minden szakember tudja, hogy az előfizetéses piac telítődik, ami érvényes az SVOD-ra is. A főszereplők közül elég, ha a Viacomot említjük, amelyik a közelmúltban vásárolta fel 340 millió dollárért a Pluto TV nevű ingyenes streaming platformot, hogy elindítsa a hirdetésekkel támogatott videó-üzletét. Idén februárban bocsátotta útjára a Sinclair mega-műsorszolgáltató a Stirr nevű ingyenes szolgáltatását. Az Amazon is meglovagolja a trendet az IMDB márkán keresztül tető alá hozott Freedive streaming szolgáltatással. A Roku Channel pedig kibővíti hirdetésekkel támogatott videó-piacát az ingyenes Roku platformmal, ami okostévén, (streaming lejátszóval) web-böngészőn, mobil eszközökön, valamint Samsung tévéken egyaránt elérhető. A főszereplők sorát a Comcast zárja azzal a márciusi bejelentéssel, miszerint 2020-ban ingyenes streaming szolgáltatás indítását tervezi a meglévő televíziós előfizetők részére...

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2019. áprilisi számában olvasható.)